Widok z Równicy w Ustroniu

Wycieczka z Ustronia Polany na Orłową

Szlak zielony
Cel wycieczki: Orłowa (813 m n.p.m.)
Początek trasy: Ustroń Polana (PKP, PKS)
Koniec trasy: Orłowa
Wejście: szlak zielony (1 h 30 min)
Przebieg szlaków: możesz sprawdzić na mapie on-line

Zielony szlak prowadzący na Orłową rozpoczyna się przy przystanku PKS Ustroń Polana. Przechodzimy przez tory kolejowe i od razu kierujemy się w prawo. Szlak biegnie dalej wąską drogą asfaltową wśród zabudowań, a następnie prowadzi przez most na Wiśle. Tuż za mostem skręcamy w prawo i podążamy chodnikiem aż do budynku szkoły i przystanku PKS Ustroń Polana Szkoła. Tutaj szlak odbija w lewo i wchodzi pomiędzy zabudowania. Po kilku minutach marszu kończy się asfalt i zaczyna się droga gruntowa. Podążamy polną drogą wiodącą w górę, wzdłuż łąki i pastwiska. Za naszymi plecami roztacza się ładny widok na Wielką Czantorię.

Zielony szlak na Orłową
Wielka Czantoria

Po chwili wchodzimy w las, gdzie droga staje się nieco bardziej stroma i kamienista, ale jej pokonanie nie wymaga wielkiego wysiłku. Po kilkunastu minutach marszu wychodzimy z lasu na otwartą przestrzeń i mijamy zabudowania.

Widok ze szlaku na Orłową
Zielony szlak na Orłową

Czeka nas teraz bardzo przyjemny odcinek szlaku, gdyż trasa w tym miejscu jest praktycznie płaska, a po prawej stronie podziwiać możemy górskie stoki. Po chwili docieramy do malowniczej polany, rozciągającej się na przełęczy pomiędzy Palenicą (672 m n.p.m.) a Orłową (813 m n.p.m.).

Polana za Palenicą

Mamy stąd piękny widok na Wielką Czantorię i okolice, a także na masyw Równicy. Na polanie warto więc sobie zrobić dłuższy postój, szczególnie że czeka nas teraz dosyć męczący odcinek trasy. Droga wchodzi bowiem w las i staje się coraz bardziej stroma. Docieramy do miejsca, w którym szlak zielony łączy się z niebieskim, a następnie odbijamy w prawo z szerokiej drogi i wkraczamy na stromą, wąską ścieżkę prowadzącą w górę. Można też iść dalej szeroką drogą, co trochę wydłuży trasę, ale podejście będzie nieco łatwiejsze. Po kilku minutach wysiłku, naszym oczom ukazuje się Chata Na Orłowej, która położona jest tuż pod grzbietem góry.

Pod grzbietem Orłowej
Chata na Orłowej

Grzbiet Orłowej jest świetnym punktem widokowym. Bardzo ładnie widać stąd pasma górskie w okolicach Wisły, a także ustrońską Wielką Czantorię oraz Równicę.

Widok z Orłowej

Warto skierować się w prawo, w stronę zabudowań i przejść kilkaset metrów polną drogą, z której roztacza się piękna panorama (doskonałe miejsce na odpoczynek).

Na Orłowej znajduje się drogowskaz, kierujący niebieskim szlakiem na Równicę (1 h 15 min), niebieskim szlakiem w drugą stronę – na Trzy Kopce Wiślańskie (1 h 15 min) oraz do Wisły (2 h 30 min), a także żółtym szlakiem na Stary Groń (2 h 45 min). Zejście zielonym szlakiem do Ustronia Polany zajmuje 1 h i 15 min.
Sam szczyt Orłowej jest zalesiony i praktycznie nic z niego nie widać, jednak podejście (żółtym i niebieskim szlakiem w stronę Trzech Kopców Wiśl.) zapewnia ładne widoki – m.in. na pasmo Wielkiej Czantorii.